Er is geen gebruiker ingelogd

Direct naar
Blijf alert op phishingmail ?

Blijf alert op phishingmail ?

11-5 Hoe herkent u dat ...

Phishing, het Ďhengelení naar informatie via de e-mail of per sms, is de snelst groeiende tak van digitale criminaliteit.
Zo meldde de Fraudehelpdesk dat het aantal meldingen over valse e-mails extreem veel is. Criminelen worden steeds geraffineerder en vragen naar persoonlijke gegevens via ogenschijnlijke zeer betrouwbare afzenders.
Zij geven zich uit als een bekende supermarkt, de bank, de gemeente waar u woont.

Urgentie
Er zit dikwijls een zeer urgente reden verwerkt in het bericht of een aantrekkelijke aanbieding. De vraag aan u is om vervolgens snel te reageren. De criminelen lokken u naar een valse website dat een perfecte kopie is van de echte website. U wordt vervolgens verzocht uw inlognaam en wachtwoord in te voeren.
Op deze manier krijgen de fraudeurs de beschikking over uw gegevens.
Met alle gevolgen van dien.

Blijf alert !


Heeft u te maken met een of meerdere van de onderstaande kenmerken,
dan kan het om een phishingmail gaan !

- U wordt gevraagd om op een link te klikken en/of persoonlijke gegevens door te geven.

- U logt nooit in via een e-mail.
De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht, maar begint met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'. Criminelen weten uw naam namelijk niet.

- Het bericht is in "gebrekkig" Nederlands geschreven.
De boodschap speelt in op angstgevoelens. U moet bijvoorbeeld direct reageren anders wordt uw account stopgezet.†


5 Bís van veilig bankieren
Bewust bankieren = veilig bankieren
We hebben de 5 uniforme veiligheidsregels van banken in Nederland en de Consumentenbond voor u omgeschreven naar de 5 Bís van veilig bankieren.
Zo kunt u ze makkelijk onthouden.

- Bescherm uw codes

- Bewaak uw pas

- Beveilig uw apparatuur

- Bekijk uw afschrijvingen

- Bij twijfel, bel uw bank !



terug naar overzicht