Er is geen gebruiker ingelogd

Direct naar
Voor wie doet U de deur open ?

Voor wie doet U de deur open ?

14-5 De babbeltruc - Let op ...



Beroving door een ‘babbeltruc’ komt steeds vaker voor: onbekenden bellen bij u aan en gebruiken een mooie smoes om binnen te komen. Vervolgens stelen zij uw geld en andere waardevolle bezittingen. In sommige gevallen gebeurt dit in combinatie met bedreiging en/of geweld. Dieven doen zich soms ook voor als meteropnemer of reparateur. Of ze vragen om een glas water of een pen, terwijl een handlanger het huis binnenglipt. Deze zogeheten babbeltrucs zijn bedoeld om mensen op te lichten. Het gebeurt voornamelijk aan de deur en bij pinautomaten. Denk niet dat het u niet overkomt, want de dieven zijn zeer behendig met hun smoezen. De politie is alert op deze vorm van diefstal. Lees hieronder meer over babbeltrucs en hoe u kunt voorkomen dat u slachtoffer wordt van een babbeltruc.

Wat is een babbeltruc?
Babbeltrucs zijn smoesjes waarmee oplichters proberen mensen te beroven. De oplichters ogen vaak betrouwbaar. Ze komen aan de deur of spreken mensen aan op straat. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ze van de bank zijn of van de thuiszorg, dat ze de meterstand komen opnemen of ze vragen of hun kind bij u naar het toilet mag. Op YouTube staat een duidelijke film van het ministerie van Veiligheid en Justitie over babbeltrucs.

Wat kan ik het beste doen tegen babbeltrucs aan de deur?
De volgende tips kunnen helpen voorkomen dat u het slachtoffer wordt van een babbeltruc.

Aangebeld?

• Kijk voor u uw deur open doet, eerst wie heeft aangebeld. Kent u de persoon niet en vertrouwt u het niet? Vraag dan eerst wie hij/zij is en wat hij/zij komt doen. Vertrouwt u het nog niet? Bel dan 112.
• Open de voordeur bij woongebouwen met een centrale toegang alleen voor uw eigen bezoek. Kijk door het raam, de deurspion of gebruik de intercom.
• Zorg dat u de deur op een kier kunt zetten, bijvoorbeeld met een deurketting of kierstandhouder. Of laat een kijkgaatje in uw deur maken. Zo kunt u zien wie er voor uw deur staat zonder uw deur open te doen.
• Babbeltrucs en overvallen vinden niet alleen ‘s avonds plaats. Blijf ook overdag alert op mensen met verkeerde bedoelingen.

Opengedaan?

• Dieven komen in alle vormen en maten voor en dragen vaak keurige pakken. Ook schattig ogende kinderen of moeders met kinderen kunt u niet per definitie vertrouwen. Er zijn verhalen bekend van kinderen die vragen of iemand wil meewerken aan een werkstuk en er vervolgens vandoor gaan met geld en sieraden. U kunt hen vragen terug te komen als u niet meer alleen thuis bent.

In gesprek?

• Laat nooit onbekenden uw huis binnen, hoe betrouwbaar of onschuldig ze ook ogen. Om aan hun buit te komen maken sommige dieven gebruik van geweld.
• Wilt u iets pakken, bijvoorbeeld uw telefoon of geld? Laat mensen dan buiten wachten en doe uw deur dicht. Neem nooit uw portemonnee mee naar de deur. Het is ook handig om een klein geldbedrag vlakbij de voordeur neer te leggen (in de meterkast bijvoorbeeld).
• Komen onbekenden aan de deur met de vraag of ze het alarmnummer mogen bellen? Laat ze dan niet binnen en bel zelf 112.
• Laat vreemden geen gebruikmaken van uw toilet, maar verwijs ze naar een openbaar toilet.
• Wissel geen geld aan de deur.
• Loop nooit met iemand mee naar buiten. Vaak komen dieven met z’n tweeλn. De ene persoon maakt een praatje met u, terwijl de andere uw huis binnensluipt om uw spullen te stelen.
• Doe uw achterdeur op slot als u alleen thuis bent. Soms komt iemand via de achterdeur uw huis binnen, terwijl u bij de voordeur staat te praten.

Geld?

• Geef nooit uw pinpas en/of pincode af. Een bank of de politie vraagt daar nooit naar.
• Bewaar altijd uw pinpas en pincode apart.
• Betaal geen (porto)kosten voor niet door uzelf bestelde pakjes. Er zijn gevallen bekend waarbij een nepkoerier mensen vraagt te pinnen via een mobiel pinapparaat. Het verkeerde pasje wordt dan teruggegeven en er wordt geld van de rekening gestolen.
• Er is vaak sprake van buitverwachting. De overvaller verwacht dat er geld, sieraden of autosleutels in uw woning zijn. Het is daarom belangrijk om over dit soort bezittingen met zo weinig mogelijk mensen te praten. Voorkom dat u grote geldbedragen thuis bewaart.

Onbetrouwbaar?

• Kijk goed naar het uiterlijk van onbekende bezoeker(s), noteer dit voor de zekerheid. Probeer ook bij vertrek van onbekenden het kenteken van een eventueel voertuig te zien en te noteren.
• Twijfelt u achteraf over de oprechtheid van een bezoeker, of mist u goederen, bel dan 112 (als de dader nog in de buurt is), 0900-8844 en doe aangifte. Laat spullen staan die door de oplichters zijn aangeraakt (bijvoorbeeld een peuk of het glas waaruit degene gedronken heeft).
• Voelt u direct wantrouwen tegen onbekende bezoekers en/of zijn de daders zijn nog in de buurt, bel dan direct de politie via alarmnummer 112.

Geweld?

• In sommige gevallen verloopt een babbeltruc in combinatie met bedreiging en/of geweld. Zo kan een babbeltruc uitlopen op een woningoverval. Mocht u slachtoffer worden van een woningoverval, dan is het verstandig om de overvaller niet tegen te werken. Het gaat immers om uw veiligheid. Het is beter om het signalement van de dader(s) in u op te nemen en wanneer de gelegenheid daar is dit direct op te schrijven. Een goed signalement kan de politie helpen de dader te achterhalen. De politie adviseert ook voor woningovervallen het RAAK-principe: Rustig blijven, Aanvaarden, Afgeven van geld of goed en Kijken. Bel zodra het kan 112. Hebt u professionele hulp nodig? Neem dan contact op met Slachtofferhulp.

Herken babbeltrucs
De meeste mensen hebben goede bedoelingen, maar het is altijd verstandig om voorzichtig te zijn als er een onbekende voor de deur staat. Het komt namelijk voor dat personen met minder goede intenties een huis proberen binnen te komen door middel van een babbeltruc - oftewel smoes.

Zij vertellen bijvoorbeeld een zielig verhaal of doen zich als een ander voor om binnen te komen en stiekem geld en andere kostbaarheden weg te grissen. Als de dader de bewoner bij de deur bedreigt of met geweld naar binnen dringt, spreken we over een woningoverval.

Er zijn globaal drie categorieλn babbeltrucs:
• Door iemand die zegt van een bedrijf te zijn.
• Door iemand die sociale motieven heeft.
• Door iemand met een probleem.
Bedrijf
Een persoon van een bedrijf belt aan met een smoes. De persoon is gekleed in het uniform van het bedrijf en/of heeft papieren bij zich in de huisstijl van het bedrijf. Ze kunnen er professioneel, netjes en betrouwbaar uitzien, maar zijn dat dus niet.
Voorbeelden
• Bezorger van TNT (of ander postbedrijf) met een pakje (grote doos of grote envelop): "Zal ik het pakje even binnen op uw tafel zetten? Het is behoorlijk zwaar en ik wil niet dat u zich vertilt."
• Bezorger met een grote bos bloemen: "Zal ik ze ook maar meteen in een vaas zetten? Dan hoeft u dat niet meer te doen."
• Iemand in een (verouderd) politie uniform: "Politie!"
• Iemand van de bank: "Ik heb een nieuwe bankpas voor u. Die kan ik alleen activeren door uw oude bankpas en pincode in te nemen. Anders kunt u niet bij uw geld."
• Iemand die zegt van de thuiszorg te zijn (zonder dat u een afspraak heeft): "Ik vervang uw vaste hulp vanwege ziekte."
• Iemand van het gas/water/elektriciteitsbedrijf: Ik kom uw meterstanden noteren; mag ik even in uw meterkast?"
• Iemand van de woningcorporatie: "We komen een deurspion in uw deur monteren, mogen we binnenkomen om een gat in uw voordeur te boren?
• Iemand van een schoorsteen of dakdekkerbedrijf: "Ik ben aan het werk op het dak bij uw buren en zie dat uw schoorsteen kapot is. Dat is gevaarlijk voor u. Ik kan uw schoorsteen direct repareren, maar dan moet u wel vooruit betalen." Uiteindelijk worden er geen werkzaamheden verricht bij de betrokken woningen.
• Iemand die doet alsof hij glazenwasser is en het geld voor het (niet verrichte) werk komt ophalen.
Tip
• Medewerkers van een bank, een verzekeringsmaatschappij en zelfs de thuiszorg komen nooit onaangekondigd bij u aan de deur. Zij maken altijd vooraf een afspraak!
• Vraag bij twijfel om een legitimatie, ook als de persoonzegt namens de gemeente, een bedrijf of een instelling te komen. Indien u dan nog twijfelt aan diens goede bedoelingen, is het verstandig om vσσrdat u de persoon binnenlaat ter controle te bellen naar het betreffende bedrijf of instantie.
• Personen die zich niet kunnen of willen legitimeren, laat u gewoon niet binnen. Als u het niet vertrouwt, bel dan direct de politie via telefoonnummer 112 en geef het signalement door van de persoon die aan de deur stond.
• Geef nooit uw bankpas en/of pincode af. Ook niet aan medewerkers van de bank of politie.
Sociale motieven
of meer personen bellen aan om een sociale reden. Ze doen zich voor als iemand anders ( nieuwe buren, student, etc.). Het zijn vaak jongere mensen, soms kinderen, of vrouwen; mensen waarvan over het algemeen verwacht wordt dat ze geen kwaad in de zin hebben.
Voorbeelden
• Een nieuwe buurman/vrouw: "Ik ben nieuw in de buurt en vind het leuk om met u kennis te maken. Mag ik even binnenkomen?"
• De nieuwe buren die bij de bewoner de maten wil opnemen (voor de vloer, gordijnen, etc.) omdat hun toekomstige nieuwe woning dezelfde maten heeft.
• Studenten: "Wij hebben een schoolopdracht gekregen waarbij we een ouder iemand moeten interviewen (over: de Tweede Wereldoorlog, pensioen, ouder worden, etc.). Mogen we u interviewen?"
• Een persoon met een stuk taart (of fruit of bloemen): "Heeft u zin in een stuk taart? Ik zie zoveel eenzame senioren tegenwoordig en doe graag iets voor de samenleving. Zullen we samen gaan zitten?"
• Collectant; een jongen met kinderpostzegels belt aan. Als de bewoner de portemonnee gaat halen, staan er ineens twee overvallers achter het kind die zich naar binnen dringen.
• In het geval dat uw huis te koop staat: iemand komt aan de deur die, zonder makelaar: "Ik wil graag alvast binnenkijken, ik was toch in de buurt, de foto's op internet waren niet duidelijk genoeg.
Tip
• Als u een collectant niet kent, laat deze dan buiten wachten en doe de deur even dicht terwijl u geld gaat halen. Neem uw portemonnee niet mee naar de deur.
Probleem
Iemand belt aan omdat hijzelf of een ander in nood is of een ander probleem heeft.
Voorbeelden
• "Er is iemand in nood. Er is een ongeluk gebeurd, mag ik op uw telefoon 112 bellen?"
• Iemand van het gas/water/elektriciteitsbedrijf : "Er is een kabel/leiding geraakt bij werkzaamheden hier verderop. Ik moet even in uw keuken kijken om te controleren."
• Een meisje met pech: "Mijn fiets is gestolen/heeft een lekke band, mag ik even bij u bellen zodat mijn vader mij komt ophalen?"
• Iemand zonder brandstof: "De benzine is op en heb geen geld bij me. Kunt u me geld lenen?"
Tip
• Als onbekenden in nood aan de deur komen en vragen of ze het alarmnummer mogen bellen, laat ze dan niet binnen, maar bel zelf het alarmnummer.

DOE NOOIT ZOMAAR OPEN!

• Maak met uzelf de afspraak dat u niet opendoet zonder eerst te kijken wie er voor de deur staat. Kijk door het raam, deurspion en gebruik, indien aanwezig, de intercom.
• Doe, voordat u de deur voor een vreemde opent, een kierstandhouder op de deur (stevige variant van een deurkettinkje),
zodat niemand de deur kan openen en u naar binnen kan duwen.
• Vraag wie de persoon is en wat deze komt doen.


Blijf alert ! ! !
 
 

terug naar overzicht